Czyszczenie filtra DPF (filtra cząstek stałych) zależy od stylu jazdy kierowcy, rodzaju silnika oraz samego filtra – z reguły jednak filtry DPF wymagają czyszczenia co 100 000 do 150 000 kilometrów, ale w przypadku intensywnej jazdy po mieście z krótkimi trasami, proces czyszczenia może być konieczny wcześniej. Warto monitorować stan filtra i regularnie korzystać z usług diagnostycznych, które pozwalają określić, kiedy należy przeprowadzić czyszczenie, aby uniknąć zapchania filtra i związanych z tym kosztownych napraw.
Masz pytania?
Zadzwoń!
Chętnie doradzimy
Po czym poznać, że DPF jest zapchany?
Zapchany filtr DPF może objawiać się kilkoma symptomami - do najczęstszych należy spadek mocy silnika, problem z przyspieszaniem oraz zwiększone zużycie paliwa. W samochodach wyposażonych w system monitorujący stan filtra DPF, zapchanie często jest sygnalizowane przez kontrolkę silnika na desce rozdzielczej. Dodatkowo, przy zanieczyszczonym filtrze mogą występować problemy z układem wydechowym, takie jak dymienie z rury wydechowej – szczególnie czarny dym w przypadku nadmiernego spalania paliwa.
Czy na przeglądzie sprawdzają filtr DPF?
Podczas standardowego przeglądu technicznego nie zawsze sprawdza się stan filtra DPF, chyba że są jednoznaczne wskaźniki ku temu. Jednakże, w przypadku nowszych pojazdów, które wymagają przeprowadzenia diagnostyki komputerowej, specjalista może przeprowadzić testy na stan filtra, sprawdzając poziom zanieczyszczeń i ewentualną potrzebę czyszczenia. Warto pamiętać, że w niektórych krajach, w szczególności w przypadku pojazdów z silnikiem Diesla, przeglądy mogą obejmować także kontrolę układu wydechowego, w tym filtra DPF, w celu spełnienia norm emisji spalin.
Czy można jeździć z zablokowanym filtrem DPF?
Jazda z zablokowanym filtrem DPF nie jest zalecana, ponieważ może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Zablokowany filtr DPF utrudnia przepływ gazów spalinowych, co może powodować wzrost ciśnienia w układzie wydechowym, prowadząc do uszkodzenia turbosprężarki czy zaworów. Dodatkowo, może to prowadzić do przegrzewania silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa. W skrajnych przypadkach, zaniedbanie czyszczenia lub wymiany filtra DPF może doprowadzić do jego całkowitej awarii, co wiąże się z kosztowną naprawą. Regularne czyszczenie filtra i dbanie o jego stan to klucz do uniknięcia problemów z układem wydechowym.
Komentarze