Filtr cząstek stałych ulega przyspieszonemu uszkodzeniu na skutek:
- Ciągłej jazdy miejskiej, gdy spaliny nie mogą osiągnąć odpowiedniej temperatury i nie może dojść do wypalenia zgromadzonej sadzy.
- Stosowania zwykłych olejów silnikowych, a nie LOW SAPS (czyli niskopopiołowych, zalecanych przez producenta pojazdu).
- Przerwania aktywnego procesu wypalania filtra. W przypadku zapchania filtra, komputer ECU aktywuje specjalny tryb wypalania. Przerwanie takiego procesu powoduje uszkodzenie filtra DPF.
- Gwałtownego przyspieszania z niskich obrotów. Powstaje wtedy mnóstwo sadzy.
- Awarie wtryskiwaczy (popularnie: lejące wtryski). Zbyt duża ilość paliwa powoduje powstawanie zwiększonej ilości sadzy.
- Uszkodzona turbosprężarka. Jednym z najczęstszych objawów awarii turbosprężarki jest zwiększona ilość dymu z rury wydechowej. Dzieje się tak między innymi na skutek przedostawania się oleju silnikowego z uszkodzonej turbiny do komór spalania.
- Zużyty silnik, który przepuszcza coraz większe ilości oleju silnikowego do komór spalania. Powoduje to zwiększone dymienie.
- Zużyte świece żarowe, które powodują, że silnik zużywa więcej paliwa (pracuje, jakby nie był rozgrzany) i przez to emituje więcej sadzy.
- Awaria przepływomierza powietrza albo sondy lambda, które mają wpływ na dobór składu mieszanki paliwowo – powietrznej (stosunku pomiędzy paliwem a powietrzem). Awarie tych podzespołów mogą powodować, że silnik pracuje na bardzo bogatej mieszance paliwowej, przez co zużywa niepotrzebnie więcej paliwa i równocześnie, emituje więcej
Masz pytania?
Zadzwoń!
Chętnie doradzimy

Regeneracja filtra DPF
Nowy filtr cząstek stałych jest drogi i kosztuje nawet do kilkunastu tys. złotych. Na szczęście, można go w większości przypadków regenerować. Na rynku działa wiele firm jak Bosch Service Pawlik, które czyszczą filtry cząstek stałych. Profesjonalna regeneracja usuwa nagromadzoną sadzę i popiół, przywracając filtr do niemal fabrycznej sprawności. Dzięki temu silnik odzyskuje moc, a zużycie paliwa wraca do normy.
Co zrobić w przypadku awarii filtra cząstek stałych?

W przypadku awarii DPF, w pierwszej kolejności warto spróbować wypalić filtr podczas jazdy na dłuższej trasie, poza miastem, aby rozgrzać silnik i dopalić sadzę. Jeżeli to nie przyniesie zamierzonego efektu, należy odwiedzić warsztat i skorzystać z profesjonalnego czyszczenia filtra. W przypadku awarii filtra DPF, nie należy jeździć z uszkodzonym podzespołem, ponieważ może to prowadzić do dodatkowych usterek.
Brak filtra DPF w pojeździe – czy niesie ze sobą jakieś konsekwencje?
Usunięcie filtra DPF to nie tylko zagrożenie dla środowiska, ale również dla naszego zdrowia. Cząstki stałe, obecne między innymi w smogu powstającym w wyniku emisji spalin samochodowych, mogą przyczyniać się do rozwoju wielu chorób układu oddechowego, a także innych schorzeń.
Sam proces wycinania filtra cząstek stałych bez odpowiedniej modyfikacji oprogramowania sterującego silnikiem może również negatywnie wpłynąć na działanie pojazdu. Brak prawidłowej adaptacji układów może prowadzić do poważnych awarii, takich jak uszkodzenie turbosprężarki czy nawet zatarcie silnika.
W nowoczesnych samochodach brak DPF jest szybko wykrywany przez elektronikę pojazdu, co skutkuje przełączeniem silnika w tryb awaryjny. W efekcie samochód traci moc, zużywa więcej paliwa, a komfort oraz opłacalność jazdy znacznie spadają.
Komentarze