Regeneracja filtra DPF to proces samooczyszczenia podzespołu z zalegającej sadzy i zanieczyszczeń:
- Regeneracja pasywna – zachodzi samoczynnie podczas jazdy w wyższej temperaturze (np. autostrada).
- Regeneracja aktywna – uruchamiana przez komputer silnika (ECU), zwykle poprzez zwiększenie temperatury spalin, ,gdy filtr zaczyna się zapychać
- Regeneracja wymuszona – przeprowadzana w warsztacie diagnostycznym przy pomocy komputera. Mechanik manualnie inicjuje wypalanie sadzy, najczęściej na postoju.
- Regeneracja hydrodynamiczna - filtr jest demontowany i czyszczony w specjalnej maszynie z użyciem detergentu i wody pod wysokim ciśnieniem. Metoda ta suwa nie tylko sadzę, ale i popiół – przywraca sprawność zbliżoną do nowego podzespołu.
Masz pytania?
Zadzwoń!
Chętnie doradzimy

Jakie warunki są wymagane do przeprowadzenia regeneracji?
Do wypalenia cząstek stałych z filtra DPF niezbędne jest uzyskanie wysokiej temperatury spalin. Ma to zazwyczaj miejsce podczas dłuższej jazdy po autostradach bądź drogach głównych i nazywane jest regeneracją pasywną.
Nie wszystkie jednak pojazdy jeżdżą w dalekie trasy. Dlatego też filtr DPF wyposażony jest w system regeneracji aktywnej: kiedy poziom nagromadzonej sadzy osiąga lub przekracza poziom 45%, samochód wymusza wyższą temperaturę spalin. Powoduje to oczyszczenie filtra, pod warunkiem że przejazd nie jest zbyt krótki.
Co się dzieje, jeśli regeneracja DPF się nie powiedzie?

Jeżeli regeneracja filtra DPF się nie powiedzie, czyli nie dojdzie do skutecznego wypalenia nagromadzonej sadzy, może dojść do poważnych problemów. Jeśli w warunkach miejskich samochody pokonują krótkie odcinki i nie osiągają odpowiedniej temperatury, proces regeneracji może nie dojść do skutku. Wówczas dodatkowa porcja paliwa wtryskiwana jest do cylindra w celu przeprowadzenia regeneracji aktywnej, ale nie jest spalana, tylko opada do miski olejowej — prowadzi to do utraty jakości oleju i podwyższenia jego poziomu, co w konsekwencji może spowodować awarię lub nawet uszkodzenie silnika. Ponadto:
- Filtr może się całkowicie zatkać.
- Samochód przejdzie w tryb awaryjny (ograniczenie mocy).
- W skrajnych przypadkach może nawet dojść do uszkodzenia turbosprężarki, silnika.
Dlaczego regularna regeneracja DPF jest kluczowa?
Regularna regeneracja filtra cząstek stałych jest niezbędna dla utrzymania wydajności pojazdu z silnikiem Diesla z kilku powodów:
- Zapobieganie zatykaniu filtra - DPF gromadzi sadzę z gazów spalinowych, aby ograniczyć emisję szkodliwych cząstek. Bez regularnej regeneracji sadza zapycha filtr, co ogranicza przepływ spalin.
- Utrzymanie mocy i osiągów silnika - Zatkany DPF obciąża silnik. Auto może tracić moc, pracować nierówno, a w skrajnych przypadkach wchodzić w tryb awaryjny, który ogranicza prędkość i przyspieszenie.
- Poprawa zużycia paliwa - Zbyt duże ciśnienie zwrotne w układzie wydechowym zmusza silnik do większego wysiłku, co przekłada się na zwiększone spalanie.
- Ochrona elementów silnika - Nadmiar sadzy prowadzić może do wzrostu temperatury i ciśnienia w silniku, co przyspiesza zużycie turbosprężarki, zaworów EGR, nawet samego silnika.
- Zgodność z normami emisji spalin - Poprawnie działający DPF to też mniejsza emisja cząstek stałych, co jest wymagane przez przepisy.
Komentarze