Skrót SCR oznacza selektywną redukcję katalityczną i jest to zaawansowana technologia wykorzystywana w nowoczesnych pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, mająca na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx), znajdujących się w spalinach. SCR wykorzystuje roztwór mocznika, znany jako AdBlue, który wtryskiwany jest do układu wydechowego. W reakcji z tlenkami azotu AdBlue przekształca je w azot i wodę, które są neutralne dla środowiska. Dzięki tej technologii samochody spełniają zaostrzone normy emisji spalin, takie jak Euro 6. Układ SCR jest stosowany w samochodach, ciężarówkach, autobusach, a także w maszynach przemysłowych, gdzie emisja NOx stanowi istotny problem ekologiczny.
Masz pytania?
Zadzwoń!
Chętnie doradzimy
Czym się różni DPF od SCR?
DPF i SCR to dwie różne technologie, pomimo tego, że obie mają na celu redukcję emisji zanieczyszczeń. DPF to filtr cząstek stałych, którego zadaniem jest wychwytywanie i zatrzymywanie cząstek sadzy, które powstają podczas spalania paliwa w silnikach wysokoprężnych. Filtr DPF składa się z materiału o porowatej strukturze, który skutecznie wychwytuje cząsteczki stałe, zapobiegając ich wydostawaniu się do atmosfery. Z kolei SCR to system, który redukuje NOx, niezwiązane z cząstkami stałymi, przy użyciu AdBlue. W przeciwieństwie do DPF SCR nie ma na celu oczyszczania spalin z sadzy, ale eliminuje szkodliwe gazy przez katalityczną reakcję chemiczną. Zarówno DPF, jak i SCR są często stosowane w połączeniu, aby auta spełniały surowe normy emisji spalin.
Czy wyłączenie AdBlue ma wpływ na DPF?
Wyłączenie systemu AdBlue ma bezpośredni wpływ na działanie układu SCR, ale nie wpływa bezpośrednio na filtr DPF. AdBlue jest stosowane w systemie SCR w celu redukcji emisji tlenków azotu – jego brak uniemożliwia przeprowadzenie odpowiedniej reakcji chemicznej w układzie wydechowym, prowadząc do przekroczenia norm emisji spalin. Choć DPF nie jest bezpośrednio zależny od AdBlue, w niektórych pojazdach wyłączenie AdBlue wpłynie na ogólną efektywność układu wydechowego. W autach wyposażonych w systemy monitorujące zarówno AdBlue, jak i DPF, brak mocznika może uruchomić tryb awaryjny, co doprowadzi do problemów z pracą jednostki napędowej oraz filtra cząstek stałych.
Czym grozi wyłączenie AdBlue?
Wyłączenie systemu AdBlue w pojeździe prowadzi do wielu konsekwencji, zarówno dla środowiska, jak i dla samego pojazdu. Przede wszystkim brak AdBlue powoduje, że system SCR nie jest w stanie skutecznie redukować tlenków azotu, przez co może dojść do wzrostu poziomu zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery. W efekcie auto staje się niezgodne z normami emisji spalin, takimi jak Euro 6. W konsekwencji wyłączone AdBlue doprowadzi do wysokich kar finansowych, a także problemów przy przeglądach technicznych.
Komentarze
Skąd wiadomo kiedy muszę uzupełnić poziom płynu AdBlue?