Baza wiedzy

Czy istnieją sytuacje, w których DPF może być mniej skuteczny? Odpowiadamy!

Pomimo swojej świetnej skuteczności w znacznym obniżaniu ilości cząstek stałych emitowanych do atmosfery, istnieją sytuacje w których DPF jest mniej skuteczny.

15 lipca 2024

Poniżej przedstawiamy sytuacje, w których skuteczność DPF może być osłabiona:

1. Krótkie, wolne trasy: Żeby działać prawidłowo DPF potrzebuje dłuższych, regularnych tras w celu osiągnięcia wysokiej temperatury spalin. Podczas krótkich i wolnych tras temperatura spalin może być zbyt niska, co utrudnia wypalanie sadzy nagromadzonej w filtrze. Konsekwencją może być zatykanie się filtra cząstek stałych.

2. Niskiej jakości paliwo: Paliwo o dużej zawartości siarki lub innych zanieczyszczeń może szybciej zapychać filtr, zmniejszając jego skuteczność.

3. Problemy techniczne i awarie układu wydechowego: Przykładowo niesprawna turbosprężarka może zwiększyć produkcję sadzy, co przyspiesza zatykanie filtra. Problemy w układzie wtryskowym mogą z kolei powodować wypadanie paliwa, co również zwiększa ilość cząstek.

4. Nieprawidłowe użytkowanie pojazdu: Agresywny styl jazdy, częste hamowanie i przyśpieszanie czy jazda w ciężkich warunkach, mogą prowadzić do szybszego zapychania się filtra DPF.

5. Ekstremalne warunki atmosferyczne: można tu wymienić bardzo niskie temperatury bądź wysoką wilgotność. W takich warunkach silnik może nie osiągać odpowiedniej temperatury, aby doszło do wypalenia sadzy z filtra.

Filtr cząstek stałych

Po czym poznać, że DPF się wypala?

Przede wszystkim, można zauważyć wydobywający się z rury wydechowej gęsty, biały lub ciemnoszary dym, co jest normalnym objawem procesu wypalania filtra. Innym sygnałem może być włączenie się wentylatora chłodzenia, który pomaga w obniżeniu temperatury silnika podczas regeneracji. W trakcie tego procesu może również chwilowo wzrosnąć zużycie paliwa. W niektórych samochodach na desce rozdzielczej zapala się kontrolka, informująca o trwającym wypalaniu filtra cząstek stałych.

Jak wymusić wypalanie filtra DPF?

Najprostszym sposobem będzie wybranie się autem w dłuższą trasę, najlepiej po drodze szybkiego ruchu lub po autostradzie. Kluczem jest utrzymywanie wysokich obrotów przez co najmniej 20-30 minut. Nie wymuszaj wypalania DPF w terenie zabudowanym lub na krótkich odcinkach drogi. Druga metodą jest wypalanie przy użyciu testera diagnostycznego, jest to wykonalne jedynie w serwisie samochodowym. Polega to na podłączeniu testera diagnostycznego do komputera sterującego silnika. Następnie wymuszony jest proces wypalania DPF.

auto na serwisie

Jakie są konsekwencje przy jeździe z zapchanym DPF?

Po pierwsze zwiększa się blokada przepływu spalin w układzie wydechowym, można mieć wrażenie znacznej utraty mocy silnika. Może również dojść do zwiększonego zużycia paliwa, przez co pojazd staje się droższy w eksploatacji. W celach bezpieczeństwa może także dojść do aktywacji trybu awaryjnego silnika.
Zignorowanie zatkanego filtra może spowodować uszkodzenie turbosprężarki i innych elementów silnika, powodując bardzo kosztowne naprawy. Ponadto zwiększona emisja szkodliwych substancji może zaszkodzić środowisku, co finalnie może skutkować naruszeniem ͏przepisów dotyczących emisji cząstek stałych.

Dodaj komentarz

Dodaj nowy komentarz o filtrach dpf fap

Oceń wpis
Aktualna ocena: 5.00
Ta witryna jest zabezpieczona przez reCAPTCHA Google. Prywatność Warunki
Dodaj nowy komentarz o filtrach dpf fap

Komentarze

Milena 2024-08-29 13:33:00

szybką jazdą przepalę dpfa

Zadzwoń 724 803 803

Nasz ekspert udzieli niezbędnych informacji

lub

Zostaw nam swój numer

Podaj nam swój numer VIN, aby idealnie dopasować części do Twojego pojazdu