Poniżej przedstawiamy sytuacje, w których skuteczność DPF może być osłabiona:
1. Krótkie, wolne trasy: Żeby działać prawidłowo DPF potrzebuje dłuższych, regularnych tras w celu osiągnięcia wysokiej temperatury spalin. Podczas krótkich i wolnych tras temperatura spalin może być zbyt niska, co utrudnia wypalanie sadzy nagromadzonej w filtrze. Konsekwencją może być zatykanie się filtra cząstek stałych.
2. Niskiej jakości paliwo: Paliwo o dużej zawartości siarki lub innych zanieczyszczeń może szybciej zapychać filtr, zmniejszając jego skuteczność.
3. Problemy techniczne i awarie układu wydechowego: Przykładowo niesprawna turbosprężarka może zwiększyć produkcję sadzy, co przyspiesza zatykanie filtra. Problemy w układzie wtryskowym mogą z kolei powodować wypadanie paliwa, co również zwiększa ilość cząstek.
4. Nieprawidłowe użytkowanie pojazdu: Agresywny styl jazdy, częste hamowanie i przyśpieszanie czy jazda w ciężkich warunkach, mogą prowadzić do szybszego zapychania się filtra DPF.
5. Ekstremalne warunki atmosferyczne: można tu wymienić bardzo niskie temperatury bądź wysoką wilgotność. W takich warunkach silnik może nie osiągać odpowiedniej temperatury, aby doszło do wypalenia sadzy z filtra.
Po czym poznać, że DPF się wypala?
Przede wszystkim, można zauważyć wydobywający się z rury wydechowej gęsty, biały lub ciemnoszary dym, co jest normalnym objawem procesu wypalania filtra. Innym sygnałem może być włączenie się wentylatora chłodzenia, który pomaga w obniżeniu temperatury silnika podczas regeneracji. W trakcie tego procesu może również chwilowo wzrosnąć zużycie paliwa. W niektórych samochodach na desce rozdzielczej zapala się kontrolka, informująca o trwającym wypalaniu filtra cząstek stałych.
Jak wymusić wypalanie filtra DPF?
Najprostszym sposobem będzie wybranie się autem w dłuższą trasę, najlepiej po drodze szybkiego ruchu lub po autostradzie. Kluczem jest utrzymywanie wysokich obrotów przez co najmniej 20-30 minut. Nie wymuszaj wypalania DPF w terenie zabudowanym lub na krótkich odcinkach drogi. Druga metodą jest wypalanie przy użyciu testera diagnostycznego, jest to wykonalne jedynie w serwisie samochodowym. Polega to na podłączeniu testera diagnostycznego do komputera sterującego silnika. Następnie wymuszony jest proces wypalania DPF.
Jakie są konsekwencje przy jeździe z zapchanym DPF?
Po pierwsze zwiększa się blokada przepływu spalin w układzie wydechowym, można mieć wrażenie znacznej utraty mocy silnika. Może również dojść do zwiększonego zużycia paliwa, przez co pojazd staje się droższy w eksploatacji. W celach bezpieczeństwa może także dojść do aktywacji trybu awaryjnego silnika.
Zignorowanie zatkanego filtra może spowodować uszkodzenie turbosprężarki i innych elementów silnika, powodując bardzo kosztowne naprawy. Ponadto zwiększona emisja szkodliwych substancji może zaszkodzić środowisku, co finalnie może skutkować naruszeniem ͏przepisów dotyczących emisji cząstek stałych.
Komentarze
szybką jazdą przepalę dpfa