Nie zaleca się usuwania DPF. Jego demontaż jest nielegalny, szkodliwy dla środowiska i może prowadzić do problemów z samochodem. Chociaż niektórzy kierowcy decydują się na usunięcie DPF z różnych powodów (np. problem z jego eksploatacją, koszty naprawy, czy chęć zwiększenia mocy), wiąże się to z poważnymi konsekwencjami prawnymi, środowiskowymi i technicznymi.
W wielu krajach, w tym w Polsce demontaż systemów kontroli emisji spalin jest niezgodny z prawem i grozi wysokimi karami finansowymi. Podczas okresowych badań technicznych brak sprawnego filtra skutkuje negatywnym wynikiem badania. Jego usunięcie znacząco zwiększa zanieczyszczenie powietrza, co ma negatywny wpływ na zdrowie ludzi, jak i środowisko.
Usunięcie DPF może prowadzić do problemów z oprogramowaniem sterującym silnikiem (ECU), które może próbować przeprowadzać regenerację filtra, mimo jego braku. Może to skutkować pogorszeniem osiągów, zwiększonym zużyciem paliwa, a nawet uszkodzeniem silnika.
Masz pytania?
Zadzwoń!
Chętnie doradzimy

Jaka alternatywa dla usunięcia DPF?
Zamiast usuwać filtr DPF, warto rozważyć inne opcje, takie jak:
- Profesjonalne czyszczenie DPF: W wielu przypadkach zatkany filtr można skutecznie wyczyścić w serwisie specjalizującym się w regeneracji DPF.
- Wymiana filtra - Jeśli czyszczenie nie jest możliwe lub nie przynosi efektów, konieczna może być wymiana na nowy filtr. Jest to kosztowna opcja, ale zgodna z prawem i bezpieczna dla środowiska oraz silnika.
- Diagnostyka i naprawa przyczyn problemu z DPF - Często problemy z filtrem cząstek stałych są objawem innych usterek w silniku bądź układzie wydechowym. Zidentyfikowanie i usunięcie tych przyczyn może zapobiec ponownemu zatykaniu się filtra.
Czyszczenie filtra DPF metodą hydrodynamiczną

Zautomatyzowane czyszczenie filtra DPF metodą hydrodynamiczną w serwisie pozwala przywrócić jego fabryczne parametry przepustowości i przywrócić podzespół do pełnej sprawności. Proces czyszczenia filtra DPF metodą hydrodynamiczną polega na użyciu specjalnej maszyny, która wykorzystuje ciśnienie wody z detergentem do usuwania nagromadzonych cząstek z wnętrza filtra. Zalegające zanieczyszczenia, jak sadza, popiół i inne usuwane są na poziomie 99%.
Jak dbać o DPF, by uniknąć jego zapchania?
Utrzymanie filtra cząstek stałych w dobrym stanie i zapobieganie jego zapchaniu jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika Diesla i uniknięcia kosztownych napraw. Oto kilka kluczowych zasad, o które warto dbać:
- Regularna jazda na dłuższych trasach z wyższą prędkością - Podczas jazdy z wyższą prędkością, zwłaszcza na autostradach, spaliny osiągają wyższą temperaturę, co umożliwia pasywną regenerację DPF. W tym procesie nagromadzone cząstki sadzy są wypalane.
- Używaj odpowiedniego oleju silnikowego - Stosuj olej silnikowy o niskiej zawartości popiołu siarczanowego, fosforu i siarki (Low SAPS). Oleje tego typu są specjalnie zaprojektowane do silników z DPF i minimalizują powstawanie osadów, które mogą zapychać filtr.
- Tankuj wysokiej jakości olej napędowy - Używaj wysokiej jakości paliwa z renomowanych stacji. Gorszej jakości paliwo może zawierać więcej zanieczyszczeń, które przyczyniają się do szybszego zapychania DPF
- Dbaj o prawidłowy stan techniczny pojazdu - Regularnie serwisuj samochód i dbaj o sprawność układu wtryskowego oraz turbodoładowania. Niesprawne podzespoły mogą powodować niepełne spalanie paliwa i zwiększoną produkcję sadzy.
Komentarze