Baza wiedzy

Dlaczego filtr DPF często się zapycha?

Filtr DPF najczęściej zapycha ze względu na nagromadzenie sadzy i popiołu podczas codziennej eksploatacji auta, szczególnie w warunkach miejskich, gdzie nie osiąga wystarczającej temperatury do regeneracji.

30 kwietnia 2025

Przyczyny częstego zapychania filtra DPF mogą obejmować:

  • Problemy z układem wtryskowym: Niesprawne wtryskiwacze paliwa mogą prowadzić do niepełnego spalania, zwiększając emisję cząstek stałych.
  • Awaria systemu EGR: Niesprawny zawór recyrkulacji spalin powodować może nadmierne osadzanie się sadzy w filtrze.
  • Uszkodzenie turbosprężarki: Problemy z turbiną mogą prowadzić do niewłaściwego spalania, co zwiększa emisję cząstek stałych.
  • Niedogrzany silnik: Uszkodzony termostat może uniemożliwić osiągnięcie odpowiedniej temperatury pracy silnika, co utrudnia regenerację filtra DPF.
Masz pytania?

Zadzwoń!
Chętnie doradzimy

Diagnostyka DPF

Czy warto regenerować filtr DPF?

Regeneracja filtra cząstek stałych jest zazwyczaj dobrym rozwiązaniem, szczególnie w przypadku, gdy DPF jest zapchany i nie kwalifikuje się do wymiany. Regeneracja pozwala na przywrócenie pierwotnych parametrów przepustowości, sprawności filtra i przedłuża jego żywotność, co jest kilkukrotnie tańszym rozwiązaniem niż wymiana na nowy. Przed regeneracją warto jednak upewnić się, że filtr nie ma uszkodzeń strukturalnych, przetopień które uniemożliwiają regenerację,

Czy można jeździć bez filtra DPF?

Kontrolka filtra DPF

Teoretycznie można jeździć bez filtra DPF, ale prawnie jest to zabronione i skutkuje negatywnym wynikiem badania technicznego oraz wysokimi mandatami. Dodatkowo, policja ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, co uniemożliwia jego dalsze użytkowanie do czasu przywrócenia stanu zgodnego z przepisami. Jazda bez filtra DPF znacząco zwiększa emisję szkodliwych substancji, jest niezgodna z homologacją pojazdu.

Jak sprawdzić, czy filtr DPF jest usunięty?

Sprawdzenie, czy filtr DPF został usunięty, można przeprowadzić na kilka sposobów – zarówno wizualnie, jak i przy pomocy diagnostyki komputerowej. Oto najskuteczniejsze metody:

  • Oględziny końcówki wydechu - Obecność znacznej ilości sadzy może wskazywać na brak filtra.
  • Diagnostyka komputerowa - Brak danych o poziomie napełnienia filtra DPF lub błędy w komunikacji z czujnikami różnicy ciśnień mogą wskazywać na brak filtra.
  • Kontrola fizyczna (na podnośniku) - Mechanik może zdemontować lub obejrzeć puszkę DPF od spodu pojazdu. Obecność pustej puszki, wspawanej rury, lub oznak przecięcia i ponownego spawania – to jasny sygnał usunięcia DPF.

Dodaj komentarz

Dodaj nowy komentarz o filtrach dpf fap

Oceń wpis
Aktualna ocena: 0.00
Ta witryna jest zabezpieczona przez reCAPTCHA Google. Prywatność Warunki
Dodaj nowy komentarz o filtrach dpf fap

Komentarze

Na ten moment nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Bądź pierwszy!
Zadzwoń 724 803 803

Nasz ekspert udzieli niezbędnych informacji

lub

Zostaw nam swój numer

Podaj nam swój numer VIN, aby idealnie dopasować części do Twojego pojazdu