Filtr cząstek stałych po profesjonalnie przeprowadzonym czyszczeniu w serwisie będzie wyróżniał się parametrami zbliżonymi do części, która jest fabrycznie nowa. Fachowcy zatem zakładają, że taki filtr DPF jest w stanie wytrzymać nawet do 250 tysięcy kilometrów.
Tak naprawdę to wszystko zależy od użytkownika samochodu, który musi uwzględnić pewne warunki. Nie bez znaczenia jest codzienna, prawidłowa eksploatacja, stosowanie wysokiej jakości paliwa czy też regularne przeglądy pojazdu. Wówczas filtr cząstek stałych jest w stanie posłużyć naprawdę długi czas.
Masz pytania?
Zadzwoń!
Chętnie doradzimy
Po czym rozpoznać zapchany filtr cząstek stałych?
Najczęstszym symptomem, który wskazuje na zapchanie DPF jest:
- Spadek mocy jednostki napędowej - Osiągi pogarszają się ze względu na to, że spaliny nie przepływają swobodnie i jednostka napędowa jest zduszona.
- Podwyższone obroty silnika - zapchany filtr powoduje, że komputer sterujący jednostki dostaje fałszywe dane z DPF i nie jest w stanie ustalić odpowiednich parametrów pracy.
- Większe spalanie - Przy zapchanym filtrze silnik może wymagać większej ilości oleju napędowego do osiągnięcia określonej mocy.
- Problem z uruchomieniem silnika - Jest to spowodowane sadzą, która blokuje gazy odpowiedzialne za wzrost ciśnienia w jednostce napędowej oraz układzie wydechowym.
Czy warto usuwać filtr cząstek stałych?
Niektórzy kierowcy decydują się na zdemontowanie zapchanego filtra DPF, jednak nie poleca się tego rozwiązania z wielu powodów.
Usunięcie filtra cząstek stałych jest nielegalne i stanowi naruszenie przepisów – w praktyce samo wycięcie DPF nie jest karalne, natomiast wyjechanie autem bez podzespołu już tak.
W efekcie może dojść do kłopotów z elektroniką i nieprawidłowych wskazań kontrolek. Co więcej, może to także zakończyć się odmową podbicia badań technicznych w stacji diagnostycznej.
Jak, gdzie i za ile przeprowadzić regenerację filtra cząstek stałych?
Najskuteczniejszym sposobem przywrócenia fabrycznej przepustowości filtra cząstek stałych jest czyszczenie metodą hydrodynamiczną. Taką usługę najlepiej zlecić serwisowi specjalizującemu się w regeneracji filtrów DPF/ FAP. Koszt czyszczenia to zazwyczaj kilkaset złotych, czyli w większości przypadków ułamek ceny nowego filtra.
Jeśli do czyszczenia zostanie zastosowana metoda hydrodynamiczna, to usługa trwa do kilku godzin, wraz z montażem i demontażem podzespołu.
Komentarze