Wypalanie DPF to proces, który ma na celu usunąć nagromadzoną sadzę z jego wnętrza. DPF automatycznie przechodzi w tryb samoregeneracji, gdy stopień zapchania osiągnie określony poziom, a silnik zaczyna pracować w wyższej temperaturze. Aby skutecznie wyczyścić filtr DPF podczas jazdy, zaleca się utrzymywać wyższe obroty silnika na autostradzie lub innej drodze szybkiego ruchu, gdzie obciążenie silnika jest większe. Ważne jest, aby nie przerywać procesu samoregeneracji tego komponentu, gdyż może to prowadzić do niedokładnego dopalenia DPF i późniejszych konsekwencji. Jeżeli zauważysz, że proces wypalania filtra cząstek stałych nie pomógł, warto udać się do warsztatu, aby przeprowadzić diagnostykę komponentu.
Masz pytania?
Zadzwoń!
Chętnie doradzimy
Kiedy wiadomo, że DPF się wypala?
Większość samochodów informuje o procesie wypalania DPF za pomocą kontrolki na desce rozdzielczej. Jednak niektóre pojazdy nie wysyłają żadnych komunikatów. W takim przypadku można zauważyć podwyższone obroty silnika na biegu jałowym oraz większe chwilowe spalanie paliwa. Pod żadnym pozorem nie wolno przerwać tej procedury, ponieważ mogłoby to zaszkodzić samemu filtrowi cząstek stałych, jak również innym komponentom. Kontynuuj więc podróż do momentu całkowitego udrożnienia podzespołu.
Po czym poznać, że DPF jest zapchany?
Objawami zapchanego filtra DPF mogą być zauważalne w codziennej pracy silnika. Często występuje zmniejszona moc silnika, samochód może mieć również trudności z utrzymaniem stałej prędkości na autostradzie. Dodatkowo zapchany filtr DPF może powodować częste zapalanie się kontrolki silnika lub DPF na desce rozdzielczej. W skrajnych przypadkach niesprawny filtr cząstek stałych może całkowicie zablokować przepływ spalin, wprowadzając silnik w tryb pracy awaryjnej. Warto wtedy udać się do warsztatu w celu diagnostyki i ewentualnego wyczyszczenia filtra cząstek stałych metodą wodną pod ciśnieniem lub serwisowego wypalania.
Czy można zgasić samochód w trakcie wypalania DPF?
Zgaszenie silnika podczas procesu wypalania DPF jest zdecydowanie odradzane. Jeśli wyłączysz jednostkę napędową w trakcie samooczyszczania filtra cząstek stałych, proces zostanie przerwany, co może doprowadzić do nieefektywnego dopalania sadzy. W niektórych przypadkach nieprawidłowe zakończenie wypalania filtra DPF doprowadzi do jeszcze większego zapchania tego komponentu, co dodatkowo wpłynie na prace innych komponentów. Jeśli nie jesteś pewny, czy proces dopalania sadzy zakończył się prawidłowo, skontaktuj się z mechanikiem, które sprawdzi stopień zapchania filtra cząstek stałych i ewentualnie dokończy jego czyszczenie.
Komentarze