Czyszczenie filtra FAP (filtr cząstek stałych) może być przeprowadzone na kilka sposobów, w zależności od stopnia jego zabrudzenia - w przypadku mniejszych osadów najczęściej stosuje się tzw. regenerację na gorąco, która polega na przepaleniu cząsteczek sadzy i ich usunięciu z filtra. Proces ten odbywa się w trakcie jazdy, gdy temperatura spalin osiąga odpowiednią wartość. W przypadku bardziej zaawansowanego zabrudzenia konieczne może być zastosowanie chemicznych preparatów czyszczących lub profesjonalnej regeneracji w warsztacie, gdzie filtr poddaje się czyszczeniu ultradźwiękowemu lub za pomocą specjalistycznych maszyn. Regularne czyszczenie filtra FAP zapobiega jego zapchaniu i wydłuża jego żywotność.
Masz pytania?
Zadzwoń!
Chętnie doradzimy
Co ile dolewać płyn do FAP?
W zależności od modelu samochodu oraz intensywności użytkowania może to być co kilka tysięcy kilometrów. Zwykle producent pojazdu określa, kiedy i jak często należy dolewać płyn do FAP. Płyn do FAP, zwany również płynem do regeneracji filtra cząstek stałych, jest stosowany w niektórych pojazdach z systemem regeneracji aktywnej. Jego zadaniem jest obniżenie temperatury spalania cząsteczek sadzy, co wspomaga proces regeneracji filtra. Warto jednak regularnie kontrolować poziom płynu, ponieważ jego brak może uniemożliwić przeprowadzenie efektywnej regeneracji filtra, co może prowadzić do jego uszkodzenia.
Jak dbać o filtr FAP?
Dbanie o filtr FAP polega na odpowiedniej eksploatacji pojazdu oraz regularnym przeprowadzaniu regeneracji. Przede wszystkim warto unikać krótkich tras, które nie pozwalają na osiągnięcie odpowiedniej temperatury spalin, niezbędnej do samodzielnej regeneracji filtra. Długie trasy i jazda na wyższych obrotach pomagają utrzymać filtr w dobrej kondycji. Ponadto, regularne sprawdzanie poziomu płynu do FAP, jeśli jest wymagany, oraz korzystanie z profesjonalnych usług czyszczenia filtra, pozwala na uniknięcie jego zapchania. Warto również pamiętać, że regularne przeglądy techniczne pomagają w wykryciu ewentualnych problemów z filtrem, zanim staną się one poważniejsze.
Czym grozi jazda bez płynu FAP?
Jazda bez płynu do FAP może prowadzić do wielu poważnych konsekwencji -przede wszystkim, brak płynu uniemożliwia prawidłową regenerację filtra cząstek stałych, co skutkuje jego zapchaniem. Zatykanie filtra FAP może prowadzić do wzrostu ciśnienia w układzie wydechowym, co może uszkodzić inne elementy systemu, takie jak turbosprężarka czy zawory. Ponadto, zapchany filtr FAP zwiększa emisję spalin, co może skutkować przekroczeniem norm emisji spalin, a w efekcie — problemami z przeglądem technicznym pojazdu. W najgorszym przypadku konieczna może być wymiana filtra, co wiąże się z wysokimi kosztami. Dlatego ważne jest, aby regularnie kontrolować stan płynu do FAP i uzupełniać go zgodnie z zaleceniami producenta.
Komentarze