Aby zapewnić bezproblemową eksploatację pojazdu z filtrem DPF, należy przestrzegać kilku prostych zasad:
- Unikaj pokonywania wyłącznie krótkich tras, jak i przeciążania silnika. Filtr DPF potrzebuje odpowiedniej temperatury, aby skutecznie spalać gromadzące się wewnątrz cząstki stałe. Podczas krótkich odcinków i jazdy na niskich obrotach temperatura spalin jest zbyt niska, co może prowadzić do zatykania filtra.
- Stosuj dobrej, sprawdzonej jakości paliwo. Używanie oleju napędowego o niskiej jakości, zawierającego liczne zanieczyszczenia może powodować szybsze zapychanie filtra DPF.
- Nie ignoruj ostrzegawczych kontrolek, komunikatów na desce rozdzielczej pojazdu oraz niepokojących objawów. Jeśli zapali się lampka kontrolna DPF, oznacza to, że podzespół jest zatkany i wymaga regeneracji. Bagatelizowanie symptomów wskazujących na problem z DPF może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
- Regularnie serwisuj pojazd. Kontrolowanie filtra cząstek stałych pozwala na jego prawidłowe funkcjonowanie. W ramach serwisu zalecane jest też przeprowadzenie czyszczenia filtra z nagromadzonego popiołu.
Masz pytania?
Zadzwoń!
Chętnie doradzimy

Pierwsze objawy wskazujące na problem z filtrem DPF
Do wczesnych sygnałów wskazujących na problem z filtrem cząstek stałych należy obniżenie osiągów silnika. Zapchany DPF blokuje swobodny przepływ spalin, co zmusza jednostkę napędową do intensywniejszej pracy w celu wygenerowania odpowiedniej mocy. Kolejnym charakterystycznym objawem jest zapalenie się na desce rozdzielczej kontrolki DPF, a także wzrost zużycia paliwa. Poza tymi oznakami, uszkodzony filtr DPF może skutkować problemami z uruchomieniem silnika, jak i zwiększoną emisją dymu z rury wydechowej.
By zapobiec awarii, kluczowe jest systematyczne monitorowanie kondycji DPF oraz stosowanie się do zaleceń dotyczących prawidłowej eksploatacji auta, które minimalizują ryzyko zatkania filtra.
Kiedy konieczne jest wypalanie filtra DPF?

Wypalanie filtra cząstek stałych jest niezbędne w dwóch sytuacjach.
Po pierwsze – kiedy pojawią się pierwsze objawy zapchania DPF (o których wspomnieliśmy powyżej). Warto wówczas zadziałać jak najszybciej, aby uniknąć kosztownego wydatku, jakim jest wymiana filtra na nowy.
Po drugie – w przypadku pojazdów, które są stale eksploatowane po mieście i na krótkich dystansach. W tym przypadku dynamiczna jazda na dłuższej trasie, chociażby raz w tygodniu pozwala wypalić nagromadzoną sadzę z filtra, która negatywnie wpływa na osiągi i zużycie paliwa. Brak wypalania z czasem doprowadza do zapchania podzespołu i szeregu innych usterek.
Czyszczenie filtra DPF – czy warto?
Jeśli samodzielne wypalanie filtra cząstek stałych zawodzi — warto skorzystać z profesjonalnego czyszczenie DPF w serwisie specjalizującym się w regeneracji DPF/FAP. Specjaliści demontują filtr z pojazdu, odłączają czujnik, następnie umieszczają filtr w specjalnej maszynie. Podzespół jest czyszczony wodą, pod ciśnieniem, z dodatkiem specjalnego preparatu czyszczącego. Jest to obecnie najskuteczniejszy sposób czyszczenia filtrów i katalizatorów. W zdecydowanej większości przypadków pozwala ono na przywrócenie nawet do 99% sprawności filtra. Warto zaznaczyć też, że koszt czyszczenia to zaledwie ułamek ceny nowego podzespołu.
Komentarze