Katalizator, czyli reaktor bądź konwerter katalityczny, jest jednym z ważniejszych podzespołów obecnych w układzie wydechowym każdego pojazdu. Jego zadaniem jest oczyszczanie i redukcja szkodliwych substancji, które powstają w wyniku spalania paliwa w komorze silnika i przedostają się do środowiska.
Reaktor katalityczny w samochodzie jest więc rodzajem filtra, na którym zatrzymują się toksyczne cząstki, co zapobiega wydostawaniu się ich poza układ wydechowy. Dzięki katalizatorowi pojazdy emitują o wiele mniej zanieczyszczeń, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza oraz ochrony środowiska poprzez odprowadzanie nieczystości powstałych w wyniku spalania paliwa.
Masz pytania?
Zadzwoń!
Chętnie doradzimy
Objawy uszkodzonego katalizatora
Objawów uszkodzonego konwertera katalitycznego może być kilka. Na szczególną uwagę zasługują kłopoty z rozruchem silnika. Do tego mogą dojść:
- Niepokojące odgłosy z wydechu – dochodzące z miejsca lokalizacji katalizatora. Grzechoczące elementy uszkodzonego wkładu przykuwają uwagę kierowcy.
- Kontrolka check engine – usterka katalizatora wpływa na warunki pracy m.in. układu zasilania. Brak danych z czujników monitorujących parametry spalin lub dane wskazujące na pogorszenie ich składu jest sygnalizowane kontrolką check engine.
- Intensywne dymienie – zapchany bądź uszkodzony katalizator nie oczyszcza prawidłowo spalin. Powoduje to spadek mocy, co sprawia, że kierowca mocniej wciska pedał gazu. W rezultacie z rury wydechowej może wydobywać się dym.
- Spadek mocy i wzrost spalania paliwa – Niesprawny katalizator powoduje odczuwalne zmniejszenie mocy jednostki napędowej. Kierowca podczas jazdy zauważa także wzrost spalania.
Co zrobić w przypadku awarii katalizatora w pojeździe?
W przypadku problemów z katalizatorem w samochodzie pomocą służą serwisy specjalizujące się w regeneracji katalizatorów. Te renomowane, jak Bosch Serwis Pawlik są w stanie zaproponować rozwiązania adekwatne do rodzaju usterki, jak i stanu portfela klienta.
Jeśli katalizator utracił swoją drożność, możliwe jest przywrócenie jego sprawności poprzez jego czyszczenie. W innych przypadkach niezbędna zwykle okazuje się wymiana podzespołu na nowy. Mimo, że ceny katalizatorów są wysokie, warto pamiętać o szerokiej ofercie części zamiennych. Niezależni producenci często oferują do wielu modeli aut katalizatory kilkukrotnie tańsze od tych, proponowanych przez autoryzowane serwisy.
Czy można usunąć katalizator z samochodu?
Katalizatora z pojazdu nie należy wycinać. Jazda bez konwertera katalitycznego może prowadzić do wielu problemów. Jak wiadomo, układ zasilania silnika sterowany jest odczytem z czujników badających parametry spalin przepływających przez katalizator. Gdy czujniki odczytują dane, które wskazują na problem techniczny z katalizatorem, komputer może ograniczyć zakres pracy silnika do trybu awaryjnego i unieruchomić pojazd.
Brak katalizatora może okazać się problemem również podczas przeglądu. Negatywny wynik kontroli składu spalin oznacza, że nie uzyskamy pozytywnego wyniku badania technicznego, co spowoduje jego wyłączenie z ruchu do momentu usunięcia usterki, czyli ponownego montażu nowego lub regenerowanego katalizatora.
Komentarze