Zarówno DPF, jak i FAP to filtry cząstek stałych stosowane w silnikach Diesla, ale różnią się między sobą pewnymi cechami i technologiami, szczególnie w zakresie sposobu wypalania sadzy.
Wyjaśnienie różnic między filtrami DPF a FAP:
DPF:
• Definicja: Filtr cząstek stałych stosowany w silnikach Diesla, mający na celu redukcję emisji cząstek stałych (sadzy) emitowanych przez silnik.
• Regeneracja: Może być pasywna lub aktywna. Regeneracja pasywna zachodzi podczas normalnej pracy silnika, gdy temperatura spalin jest wystarczająco wysoka, by spalić nagromadzone cząstki. Aktywna regeneracja jest inicjowana przez system zarządzania silnikiem, gdy temperatura spalin nie jest wystarczająco wysoka do wypalenia sadzy.
• Zastosowanie: Szeroko stosowany w różnych markach pojazdów, szczególnie tych wyprodukowanych po 2009 roku, kiedy wprowadzono bardziej rygorystyczne normy emisji spalin.
FAP:
• Definicja: Francuski odpowiednik filtra cząstek stałych, używany głównie przez grupę PSA (Peugeot-Citroën).
• Regeneracja: Przeważnie odbywa się przez aktywną regenerację z wykorzystaniem dodatku do paliwa (zwykle EOLYS), który obniża temperaturę zapłonu cząstek stałych. Ten specjalny płyn jest automatycznie dodawany do paliwa, co umożliwia efektywniejszą regenerację filtra.
• Zastosowanie: Głównie w pojazdach marek Peugeot, Citroën i innych należących do grupy PSA.
Komentarze