Zapalenie kontrolki DPF jest często pierwszym sygnałem dla kierowcy, że podzespół uległ zatkaniu lub uszkodzeniu. Łatwo ją zauważyć, przez co można szybko podjąć odpowiednie kroki, czyli przeprowadzić wypalenie lub udać się do serwisu w celu diagnozy. Kolejne symptomy to:
- Spadek mocy silnika - Najczęstszym objawem, który mówi o tym, że filtr DPF mógł ulec zatkaniu, jest spadek mocy jednostki napędowej. Osiągi pogarszają się ze względu na to, że spaliny nie przepływają swobodnie i silnik jest zduszony.
- Zwiększone obroty jednostki napędowej - Kolejnym objawem mogą być podwyższone obroty silnika, komputer sterujący jednostki dostaje fałszywe dane z filtra i nie jest w stanie ustalić poprawnych parametrów pracy.
- Wyświetlenie się błędów P2463 lub P2002 - błędy świadczą o zbyt dużym nagromadzeniu się zanieczyszczeń w filtrze DPF lub jego małej skuteczności filtracji, co może sugerować konieczność regeneracji.
- Zwiększone zużycie paliwa - W przypadku zapchanego filtra DPF silnik może wymagać większej ilości paliwa do osiągnięcia określonej mocy. Do tego dochodzi również fakt, o którym wspomniałem wcześniej, czyli mocne wciskanie pedału gazu, które również zwiększa zużycie paliwa.
- Kłęby ciemnego dymu z wydechu i intensywny zapach spalin - Zapchany DPF może skutkować wypuszczaniem ciężkiego dymu z wydechu, co jest szczególnie zauważalne podczas przyspieszania
Komentarze