Filtry DPF (filtry cząstek stałych) są zaprojektowane tak, żeby eliminować cząstki stałe z gazów wydechowych, które powstają w silnikach diesla w wyniku użytkowania pojazdu. Cząstki te, często nazywane sadzą, mogą zawierać niebezpieczne substancje chemiczne, takie jak wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, które są szkodliwe zarówno dla zdrowia ludzi, jak i środowiska. DPF działa jak pułapka, wychwytując te cząstki, a następnie usuwa je podczas procesu regeneracji.
Jedną z głównych funkcji DPF jest zmniejszenie emisji szkodliwych substancji. Poprzez wyłapywanie cząstek stałych, filtr DPF redukuje emisję szkodliwych składników, takich jak tlenki azotu (NOx) i cząstki sadzy, emitowanych przez silniki diesla. To prowadzi do poprawy jakości powietrza oraz minimalizowania negatywnych skutków dla zdrowia publicznego i środowiska.
Aby filtr DPF działał efektywnie, wymaga regularnej regeneracji. W trakcie normalnej jazdy samochodem, filtr gromadzi cząstki sadzy. Aby je usunąć i przywrócić sprawność filtra, niezbędny jest proces regeneracji. Może on przebiegać pasywnie, gdy dochodzi do niego podczas jazdy w warunkach, w których temperatura spalin jest wystarczająco wysoka, lub aktywnie, gdy system sterowania pojazdem inicjuje proces regeneracji.

Komentarze